צוואות, ירושות ועזבונות

האני המאמין שלי בענייני צוואות וירושות (כמו גם בהליכים משפטיים) הינו כי "סוף מעשה במחשבה תחילה" (הרב שלמה אלקבץ הלוי)

בענייני משפט, קל וחומר בענייני צוואה.

כאשר כותבים צוואה צריך לחשוב על המימוש שלה, ולא רק על עצם כתיבתה. לצערי הרב, הרבה מעבודתי כעו"ד היא להתמודד עם צוואות שנפלו בהם פגמים, יש להבין למה התכוון המצווה, ויש טענות קשות לגבי מצבו המנטלי של המצווה. לכן עת אני באה לערוך צוואה אני עושה הרבה ומעבר מאשר רק לרשום את רצון האדם, כפי שהוא.

נקודת המוצא כי: "מצווה לקיים דברי המת". (התלמוד הבבלי, גיטין יד ע"ב; שם טו ע"א)

כל מאבק סביב צוואתו של אדם מעלה את שאלת "כבוד המת", המשולב בעיקרון הכללי של "כבוד האדם", אשר הפך לעיקרון "על" במשפט בישראל, עם חקיקתו של  חוק יסוד- כבוד האדם וחירותו.

חשוב לציין כי במהלך השנים שלי כעורכת דין בענייני משפחה (17), ובתחילת דרכי, עבדתי במשרדי האפוטרופוס הכללי כב"כ היועץ המשפטי לממשלה, במסגרת תפקידי זה מדי יום ביומו, בדקתי בקשות שהוגשו לצוו קיום צוואה, ונקרו בדרכי הרבה צוואות ומן הסתם גם הרבה טעויות.

את הטעויות הללו יותר קשה לתקן ולפעמים גם נגרם כתוצאה מכך עיוות של רצון המת, ולכן החוכמה בצוואה היא לא עצם כתיבתה אלא המימוש שלה.

בטרם אתם פונים לעו"ד עליכם לגבש כמה דברים בעניין הצוואה:

  1. את/ה – המצווה – צריך להחליט מה אתה רוצה באופן כללי.
  2. בדיקת מכלול הנכסים (זכויות, רכוש, התחייבויות ועוד)
  3. למי אנחנו רוצים לתת ולמה. לדוגמא יש תכשיט שהוא בעל ערך לנו, אך אינו בעל ערך של ממש והיינו רוצים לתת לבת או בן. לפעמים החלוקה חשובה לאו דווקא בשל השווי הכספי של נכס.

לכן חשוב מאוד לערוך צוואה.

האם חייבים לערוך צוואה?

לא. אם לא תערכו צוואה מה שיקבע זה החוק. החוק קובע כי במצב של פטירה הרכוש יתחלק בחלקים שונים תלוי בהתאם למי שנותר מבין קרובי המנוח/ה לאחר מותו/ה (בת/בן  זוג, ילדים, הורים )

לכל מקרה יש פתרון בחוק בד"כ אם יש בת זוג וילדים אזי בת הזוג יורשת חצי והחצי השני  הילדים בחלקים שווים.

אני מאמינה שיש חשיבות לערוך צוואה בכל מקרה. מניסיון, הגיעו אלי מספר אלמנות ואלמנים אשר בן הזוג (המנוח) לא ערך צוואה ועתה עליהם להעביר לילדי המנוח חלקם בדירת המגורים, לפעמים זה מגיע לכדי מכירת הדירה ובן הזוג נותר ללא קורת גג. זו רק דוגמא אחת. לצערי הרב נתקלתי בעוד הרבה מקרים בהם נפגעו זכויות בן הזוג או הילדים או יורשים אחרים. .

איך הצוואה הופכת להיות מחייבת?

הצוואה לכשעצמה היא מסמך משפטי, כדי שהיא תהיה מחייבת כלפי כולם, לרבות גורמי ממשלה, בנקים וכד', יש הכרח להגיש בקשה לצו קיום צוואה (אפשר בבית הדין הרבני וברשם לענייני ירושה) מומלץ גם את המסמך הזה לערוך עם עו"ד כדי שהצו יינתן בהקדם.

אילו סוגי צוואות יש:

  • צוואה בכתב יד
  • צוואה בעדים
  • צוואה בפני רשות (גם נוטריונית)
  • צוואת שכיב מרע

לקבל מידע נרחב בנושא מוזמנים לקרוא את המאמר ….. מצ"ב הקישור.

 

עו"ד רותם גליקסברג מקיימת הרצאות מרתקות ופרקטיות בנושא בכל רחבי הארץ, ותוך ההרצאות שזורים סיפורים אמיתיים, מרגשים.

המעוניינים בהרצאה מוזמנים לפנות לתיאום 077-5340012

 

לתאום פגישה חייגו עכשיו: