הסכם גירושין לא תמיד מחייב את המזונות של הילדים

במסגרת עבודתי כעו"ד לענייני משפחה ב-17 השנים האחרונות גיליתי כי אחד הברים הקשים ביותר, ואשר נשים (בד"כ נשים) לא מודעות אליו, הוא כי הסכם הגירושין לא תמיד יחייב את מזונות הילדים.

מה זה אומר?

זה אומר שאם חתמת על הסכם גירושין, והבעל הפעיל לחץ מתון כדי שתסכימי לתנאים שלו, ובסוף ויתרת על גובה המזונות כי רצית גט כי היית עסוקה בלשרוד. בית המשפט אומר כי במקרה כזה כאשר האישה היתה בניגוד עניינים מובהק בין טובתה (לקבל את החופש שלה) לבין טובת הילדים (גובה המזונות) יאפשר בית המשפט לאישה להגיש בשם הקטינים תביעה חדשה ועצמאית למזונות (לא מדובר על תביעה להקטנת או הגדלת מזונות שאז צריך להראות שינוי נסיבות מהותי) אלא פשוט לנהל הליך מא' ועד ת' בעניין מזונות הילדים.

מה כן על האישה להוכיח שאכן באמת היתה במצב של לחץ וכי מן ההסכם ניתן ללמוד כי צרכי הילדים קופחו.

בשורה ארוכה של פסקי דין אומרים בתי המשפט שאם רואים כי המזונות הינם נמוכים באופן מהותי ו/או הנטל המוטל על האם הינו גדול בצורה לא הגיוניות הרי שבית המשפט יטה במקרה כזה לאפשר לילדים להגיש תביעה של ממש בעניינם.

מתי לא? אם בהחלטה של בית המשפט באישור ההסכם, נבדק בפועל האם באמת צרכי הילדים ריאלים, האם באמת הם יקבלו את כל מה שהם צריכים. בשנים האחרונות אני נוכחת כי גם בבית הדין הרבני מקפידים לראות כי המזונות הם סבירים ואם האם ויתרה על המדור אז בתי הדין מוסיפם את המדור.

עם זאת עדיין אני מוצאת את עצמי לא פעם מגישה תביעות כאלו.

הנה לדוגמא מקרה מהשנה האחרונה;

באה אלי לקוחה שהתגרשה לפני 7 שנים. במועד הגירושין כל מה שרצתה זה לסיים את הקשר עם הבעל שמשך אותה למרות שהיו פרודים כמעט שנה בעניין הגט, החליף כתובות וכדומה. כאשר הוא הגיע לדיון בבית הדין הרבני היא הסכימה לכל תנאי שהוא העלה, והוא העלה תנאים. הוא ביקש לשלם עבור שני ילדים רק 2,500 ש"ח כולל הכל. כולל הוצאות רפואיות כולל חוגים כולל מדור כולל כל דבר אפשרי. כאשר הילדים נמצאים אצל האם כל השוע ואצל האב סופי שבוע, לא מיותר לציין שהוא גם לא לקח אותם חופשות. ואם לא די בכך, אז לבני הזוג היו חובות האישה נטלה על עצמה את מלוא החובות. עיון בהסכם בעין אובייקטיבית לימד כי היה פה ויתור גורף. לכן הגשנו תביעה עצמאית בשם הילדים למזונות. סכום המזונות עומד כיום על 4,000 ש"ח ומחציות כולל מחצית חוגים מחצית קייטנות מחצית שיעורים פרטיים ועוד.

כלומר תוספת של 60%.

 

רוצות לבדוק אם גם לכן מגיע אם גם אצלכם בית המשפט יאפשר תביעה עצמאית בשם הילדים?

מזומנות לפנות אלי – צרו עימי קשר; 

עו"ד רותם גליקסברג,
טלפון: 077-5340012 

Share this post

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן