מעבר דירה בארץ (העתקת מקום מגורים) – כאשר הוכרעה המשמורת

בני זוג שבהליכי גירושין ויש החלטה בעניין המשמורת, ו/או בני הזוג התגרשו, בין בהסכם ובין בפסק דין של בית הדין הרבני או בית משפט לענייני משפחה. ועכשיו ההורה המשמורן רוצה לעבור דירה (העתקת מקום מגורים)

חשוב לציין אין מדובר על מעבר דירה בתוך העיר, או במרחק שאין בו כדי להשפיע על הקשר עם ההורה השני. הבעיה מתחילה כאשר מדובר על ערים שונות או מרחק גדול מאוד בין שני הבתים שישפיע על טיב הקשר עם ההורה השני.

משמורת אינה אפוטרופסות. ההורה אשר קיבל לידיו את המשמורת, בעניין מעבר דירה עדיין כפוף להסכמת ההורה השני.

אם הצדדים הסכימו – אין כל בעיה,

  • ראוי להסדיר במסגרת אותן הסכמות גם את השינוי בזמני השהות ולענות על השאלה מי מסיע ולאן.
  • נהוג כי הצד שהעתיק את מקום מגורי הקטין יסיע כיוון או מחצית מן הנסיעות להורה שנותר במקום הקודם.

כאשר אין הסכמה – עפ"י החוק יכולים הצדדים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ו/או בית הדין הרבני אשר ידונו בעניין.

בתי המשפט יבדקו מהי טובת הקטין הספציפי. אין זה משנה מדוע ההורה רוצה להעתיק את מקום מגוריו. מעט כמובן מצב בו ההורה המעתיק את מקום מגוריו עושה זאת מתוך מטרה לפגוע בקשר של הקטין הם ההורה השני.

ראשית יש אצל מי משמורת הקטין. ואיך מתחלקים בזמני השהות. ככל ומדובר על משמורת משותפת ו/או זמני שהות נרחבים, בית המשפט לענייני משפחה ו/או בית הדין הרבני פחות יעתרו להעתקת מקום המגורים. מתוך נקודת מוצא כי ניתוק הילדים מהורה פעיל ודומיננטי אינה לטובת הקטין.

כך יבדקו אם המרחק ישפיע על הקשר לדוגמא הורה אשר מעתיק מקום מגורים בתוך מועצה אזורית ממושב למושב, הרי שבפועל לא נגרם לילד נזק. שכן נשאר באותה מסגרת חינוכית אותה רשות ובד"כ גם קרוב להורה השני.

מנגד אם מדובר על העתקת מקום מגורים מעיר לעיר ואפילו המרחק בין הערים הינו פחות מ-15 ק"מ יכול ובית המשפט יגיע לגלל מסקנה כי אין זו טובת הילדים לעבור לעיר אחרת.

עוד יבדוק בית המשפט לעניני משפחה ו/או בית הדין הרבני, את השלכת השינוי על בית המגורים, סביבת המגורים, מסגרת חינוכית חדשה, חברים חדשים. כך יש לבדוק את ההשלכה על הניתוק של הילדים מהורה מיטיב וטוב.

מה קורה כאשר אנחנו בהליך ועדיין לא נקבע הורה משמורן?

ראשית בשורה ארוכה של פסקי דין נקבע כי סדר ההכרעה במקרה שכזה, הוא קודם קביעה לעניין המשמורת ואז קביעת מקום מגורים. מבחינת בתי המשפט לענייני משפחה הקביעה בדבר מקום המגורים הגיאוגרפי הינה משנית לשאלת אופי הסדר המשמורת ו/או חלוקת האחריות ההורית הראויה.

המשמורת היא חובה כללית המורכבת ממספר רכיבי משנה והיא תוכרע על פי הקביעה השיפוטית של טובת הקטינים.

בית המשפט בוחן את הטיפול בקטינים ע"י שני ההורים, וחשוב לציין כי בית המשפט אינו מתחשב במי מן ההורים אלא אלא בילדים ובמקום שההורה (שאינו מבקש להעתיק את מקום מגוריהם) תפס ומשמש בחייהם.

מעת שבית המשפט הגיע לכלל מסקנה כי יש ראו שתהיה משמורת משותפת, נטל הראיה להראות, כי יש לקבוע משמורת בלעדית אצל אחד ההורים, וכי הסדר זה עדיף, הוא על המבקש שהמשמורת תהיה שלו בלבד.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

 

רוצים לקבל עוד מידע?
מוזמנים לפנות אל – צרו עימי קשר:

עו"ד רותם גליקסברג
טלפון: 077-5340012 

Share this post

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן